S.W.O.T Analysis
Εκπόνηση S.W.O.T Ανάλυσης για την Κατάσταση του Νομού Μεσσηνίας
ΠΗΓΕΣ
- Εθνική Στατιστική Υπηρεσία
- Στατιστικά Στοιχεία Επιμελητηρίου ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ
- Στρατηγικό Σχέδιο Δράσης Δήμου Καλαμάτας
- Ανεξάρτητες Πηγές Έρευνας
- Έρευνα Επιμελητηρίου Μεσσηνίας Σε Όλα τα Μεγάλα Αστικά Κέντρα του Νομού με Εκπροσώπους Επιχειρηματικών Ομάδων, Κλάδων στους Τομείς του Εμπορίου, Παροχής Υπηρεσιών, Παραγωγής, Μεταποίησης, Αγροτικού Τομέα, Τουριστικού Τομέα.
Η ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΠΟΥ ΔΙΑΜΟΡΦΩΝΕΤΑΙ ΣΤΗ ΝΕΑ ΑΓΟΡΑ
Η ύφεση της παγκόσμιας οικονομίας και κυρίως του δυτικού κόσμου χαρακτηρίζει έντονα την εποχή μας. Το φαινόμενο αυτό συμβαίνει για δύο σοβαρούς λόγους:
-
Προσφορά πολύ φθηνών προϊόντων στην παγκόσμια αγορά από αναδυόμενες νέες αγορές, ( Κίνα, Ινδία κλπ ), που ενσωματώνουν υπεραξίες κόστους παραγωγής.
-
Ωρίμανση και γήρανση των δυτικών προϊόντων, ως προς τις υπεραξίες που διέθεταν έως σήμερα.
Οι αγορές της Αμερικής και της Ευρώπης, προσπαθώντας να διαχειριστούν το ισοζύγιο, τείνουν να ευθυγραμμιστούν. Στην πορεία τους αυτή, προχωρούν σε υποτίμηση των νομισμάτων τους, μια ενέργεια στρατηγικής σκοπιμότητας, την οποία η Αμερική έχει ήδη πραγματοποιήσει εδώ και χρόνια, ενώ η Ευρωπαϊκή αγορά προετοιμάζεται να πραγματοποιήσει άμεσα.
Οι ιδιαίτερες συνθήκες της Ευρωπαϊκής αγοράς απωθούν πολύ μεγάλες επενδύσεις, εξαιτίας της πολύ υψηλής φορολογίας ή της μεγάλης συμμετοχής του κράτους στο εθνικό ΑΕΠ. Αποτέλεσμα της κατάστασης αυτής είναι η συνεχής παράταση της ύφεσης.
Η σκηνή στο άμεσο μέλλον, παρουσιάζει το κράτος να συρρικνώνεται, σε σχέση με το Α.Ε.Π., ( ήδη έχει αρχίσει να συμβαίνει στην ελληνική αγορά ), το εργατικό κόστος να μειώνεται και οι συνθήκες που διαμορφώνονται να ευνοούν τις επενδύσεις.
Η Ευρωπαϊκή αγορά αρχίζει να φοράει το Αμερικάνικο Μοντέλο.
Στις συνθήκες μιας τέτοιας αγοράς τα επιχειρηματικά μοντέλα που δημιουργούνται και τείνουν να επικρατούν των υπολοίπων είναι συγκεκριμένα. Ανεξαρτήτως δε μεγέθους ή δραστηριότητας, υποστηρίζονται από μηχανισμούς, οι οποίοι έχουν τη δυνατότητα να αναγνωρίζουν τις αλλαγές της αγοράς και να χειρίζονται επαρκώς και το εξωτερικό περιβάλλον, (καταναλωτές), αλλά και τις εσωτερικές τους δομές.
Τα δύο βασικά μοντέλα που θα προκύψουν άμεσα τα επόμενα χρόνια είναι αυτά των πολύ μεγάλων εταιριών, ( Multinational ) και των πολύ μικρών σχημάτων, ( Boutique ), με μέγιστο ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα την υπερεξειδίκευση. Και τα δύο μοντέλα, στα πλαίσια της επιχειρησιακής διαχειριστικής ικανότητας και της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, θα χρησιμοποιούν ειδικές τεχνικές management και συγκεκριμένα είδη marketing για να διαχειρίζονται βασικά τη μέγιστη τοποθέτησή τους στο μυαλό του καταναλωτή.
Στη Νέα Αγορά που διαμορφώνεται, δεν αρκεί να είναι κάποιος καλός επαγγελματίας, (γιατρός, δικηγόρος, έμπορος, υδραυλικός, κλπ). Αυτό που κυρίως διαχειρίζεται, δεν είναι το προϊόν το οποίο προσφέρει, αλλά το πώς, πότε και σε ποιους το προσφέρει.
Σε μια εποχή όπου ο ποιοτικός κύκλος της αγοράς βρίσκεται πλέον σε ύφεση, υπάρχει μόνον ένας τρόπος επιβίωσης, που εμπεριέχει δύο βασικές στρατηγικές.
Η πρώτη στρατηγική έχει ως χαρακτηριστικό της γνώρισμα την καινοτομία, η οποία μοιραία δημιουργεί έναν ποσοτικό κύκλο κατανάλωσης. Η δεύτερη στρατηγική, εφαρμόζοντας μηχανισμούς διαχείρισης του κόστους και οικονομίες κλίμακας, έχει τη δυνατότητα να χειριστεί ποιοτικούς κύκλους προϊόντων που βρίσκονται στο στάδιο της ωρίμανσης.
Έχοντας ως κοινό παρονομαστή τον επαγγελματισμό, και οι δύο στρατηγικές επιβίωσης απαιτούν εξειδικευμένη γνώση, συγκεκριμένα διαχειριστικά εργαλεία και κατάλληλα εκπαιδευμένους ανθρώπους για να στελεχώσουν αυτά τα νέα επιχειρηματικά σχήματα.
Ο ελληνικός χώρος, και ιδιαίτερα η γεωγραφική περιοχή της Μεσσηνίας, διαθέτουν έναν αρκετά μεγάλο πλούτο προς εκμετάλλευση, και το πραγματικό ερώτημα που τίθεται είναι ποιος θα καρπωθεί τον πλούτο αυτό.
Ξένοι επενδυτές που διαθέτουν τα πιο πάνω χαρακτηριστικά ή έλληνες επιχειρηματίες που θα τα ενσωματώσουν;
ΒΑΣΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ ΤΗΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ
Η ενδυνάμωση της Μεσσηνιακής Αγοράς, στην Παραγωγή, τη Μεταποίηση, το Εμπόριο, τις Εξαγωγές & τους υπόλοιπους τομείς της οικονομίας, έτσι, ώστε να ανταποκριθεί επιτυχώς στις προκλήσεις και τα δεδομένα της Νέας Εποχής.
ΔΥΝΑΜΕΙΣ (STRENGTHS)
- Στρατηγική Γεωγραφική Θέση ως Πύλη στη Μεσόγειο
Το βασικό λιμάνι της Καλαμάτας αλλά και το λιμάνι της Πύλου έχουν τη δυνατότητα να φιλοξενήσουν τόσο εμπορικές ναυτικές γραμμές όσο και κρουαζιερόπλοια. Η δυνητική ανάπτυξη μέσω θάλασσας, σε συνδυασμό με την ανάπτυξη της παραγωγής, της βιομηχανικής τυποποίησης και του τουρισμού αποτελεί σημαντική πηγή εισοδήματος για το άμεσο μέλλον του νομού.
- Ύπαρξη μεγάλων οδικών αξόνων από και προς την Αθήνα
Τόσο η Εθνική Οδός Αθήνας-Κορίνθου-Τρίπολης, όσο και η νέα, μεγάλη οδική αρτηρία Τρίπολης-Καλαμάτας, τμήμα της οποίας ήδη λειτουργεί, μικραίνουν αισθητά την απόσταση του νομού Μεσσηνίας από την ελληνική πρωτεύουσα και τις προαναφερόμενες μεγάλες πόλεις της Πελοποννήσου. Έτσι οι δυνατότητες εμπορικής διακίνησης των μεσσηνιακών προϊόντων προς τις πόλεις αυτές, ιδίως τη μεγαλούπολη Αθήνα, αυξάνονται σε μεγάλο βαθμό. Ευκολότερη επίσης γίνεται και η πρόσβαση της Μεσσηνίας από τους αθηναίους, και τους κατοίκους των άλλων πόλεων, οι οποίοι επιθυμούν να επισκεφθούν την περιοχή, για τουρισμό, ή για οποιοδήποτε άλλο λόγο, καθ' όλη τη διάρκεια του χρόνου.
- Φυσικό περιβάλλον χωρίς επιβαρύνσεις
Τόσο οι κλιματολογικές συνθήκες του νομού, όσο και οι συνθήκες της ατμόσφαιρας & όλου του περιβάλλοντος, θεωρούνται άριστες για τη διαβίωση όσων επιθυμούν να ζήσουν για λίγες ημέρες ή για πολύ περισσότερο στην ευρύτερη περιοχή. Αυτός ο σημαντικότατος πόλος έλξης της Μεσσηνίας, το φυσικό περιβάλλον, μπορεί από μόνος του να αποτελέσει σημείο αναφοράς για το χτίσιμο και την υψηλή τοποθέτηση του Μεσσηνιακού Brand σε όλες τις δυνητικές αγορές - στόχους.
- Αξιόλογος Αρχαιολογικός - Πολιτιστικός Πλούτος
Από τον τόσο σπουδαίο αρχαιολογικό χώρο της Μεσσήνης & τα σημαντικά ευρήματα της εποχής του Νέστορος, έως τις καθιερωμένες πλέον επαναλαμβανόμενες, ετήσιες, καλλιτεχνικές εκδηλώσεις του νομού, η Μεσσηνία υπερήφανα παρουσιάζει έναν πολύ ιδιαίτερο πλούτο. Η πολλαπλή εκμετάλλευση του πλούτου αυτού έχει τη δυνατότητα να αποτελέσει ένα λίαν ωφέλιμο χαρακτηριστικό του συνολικού μεσσηνιακού προϊόντος και προσθετικά να αποδώσει στην περιοχή τη λαμπρή προσωπικότητα που της ταιριάζει.
- Ανώτερα και Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, ( Τμήματα Πανεπιστημιακά-Τ.Ε.Ι. )
Η πλήρης εκμετάλλευση της λειτουργίας των σχολών αυτών, έχει τη δυνατότητα να φέρει στη περιοχή, μία πολύ σημαντική αγοραστική δύναμη, από μια αγορά η οποία έχει συγκεκριμένες ανάγκες, και οι οποίες καλύπτονται με έναν γνωστό, επίσης συγκεκριμένο τρόπο. Έτσι καθίσταται πολύ εύκολος και άμεσος, ο σχεδιασμός της στρατηγικής ανάπτυξης εκείνων των προϊόντων & υπηρεσιών, που θα απευθύνονται άριστα στην αγορά αυτή, η οποία για ένα προκαθορισμένο διάστημα, παίζει το ρόλο του μόνιμου πληθυσμού, που εκτός των άλλων, δέχεται αρκετά συχνούς επισκέπτες. Επίσης, ο πλούτος ύπαρξης των Ανώτατων και Ανώτερων Σχολών στον νομό Μεσσηνίας συνίσταται και στην πραγματοποίηση εξειδικευμένων ερευνών και άλλων επιστημονικών εργασιών, λίαν χρήσιμων για την τοπική κοινωνία και την ευρύτερη οικονομική ζωή της περιοχής.
- Μεγάλη παραγωγή Αγροτικών προϊόντων (λάδι, κρασί κλπ)
Η πρωτογενής παραγωγή αποτελεί εξ' ορισμού τον ακρογωνιαίο λίθο της οικονομίας και δίνει τροφή στη μεταποίηση και το εμπόριο. Η Μεσσηνία παράγει έναν πολύ μεγάλο αριθμό αγροτικών προϊόντων, με κορυφαίους πρωταγωνιστές το λάδι, το κρασί και τις ελιές. Η εκμετάλλευση αυτής της παραγωγής, με τους κατάλληλους μηχανισμούς διαχείρισης και προώθησης ,έχει τη δυνατότητα να αποτελέσει για την οικονομία του νομού, την πιο άμεση και σοβαρή πηγή εισοδήματος.
- Ιδιαίτερη φυσική ομορφιά
Η Μεσσηνία είναι μια περιοχή πολύ καλά προικισμένη. Το φυσικό κάλος που διαθέτει, από τις καταπράσινες κορφές του Ταϋγέτου, έως τη θεϊκή ομορφιά της θαλασσινής Πύλου και από τη δαντελωτή Μεσσηνιακή Μάνη, έως τα κάστρα & τις αμμουδιές της Μεθώνης και της Κορώνης, είναι το πιο δυνατό σημείο του νομού. Η προσέλκυση εσωτερικού και εξωτερικού τουρισμού και η σωστή διαχείριση της τοπικής τουριστικής βιομηχανίας είναι οι κύριοι συναγωνιστές του συνολικού αγροτικού προϊόντος και οι έτεροι στυλοβάτες ολόκληρης της μεσσηνιακής οικονομίας, με τεράστιες δυνατότητες ανάπτυξης και μεγιστοποίησης.
ΑΔΥΝΑΜΙΕΣ (WEAKNESSES)
- Χαμηλό επιχειρηματικό "πνεύμα"
Οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον νομό είναι αρκετές χιλιάδες και οι δυνατότητές τους δυνητικά είναι μεγάλες. Για την αξιοποίηση όμως των δυνατοτήτων μιας επιχείρησης είναι απαραίτητη η πολυδιάστατη επιχειρηματική γνώση & εμπειρία. Χωρίς αυτές μια επιχείρηση είναι πολύ δύσκολο να επιβιώσει και να αναπτυχθεί, ιδίως στις συνθήκες αυτές που διαμορφώνονται στην υφιστάμενη αγορά. Η δουλειά που χρειάζεται για την κατάκτηση έστω και της βασικής εξειδικευμένης επιχειρηματικής γνώσης στη Μεσσηνία, για το μεγαλύτερο ποσοστό των τοπικών επιχειρήσεων είναι σκληρή, πολυεπίπεδη και χρονοβόρα. Αποτελεί δε τη μέγιστη ανάγκη του σήμερα για την ελπίδα ενός καλύτερου αύριο.
- Κατακερματισμός της εκμετάλλευσης στον Πρωτογενή Τομέα
Όπως ήδη προαναφέρθηκε, η πρωτογενής παραγωγή αποτελεί εξ' ορισμού τον ακρογωνιαίο λίθο της οικονομίας και της ευημερίας ενός τόπου. Στον νομό η πρωτογενής παραγωγή είναι άναρχη και δεν συγκεντρώνει τη δύναμή της σε κλάδους που είναι κερδοφόροι. Ακόμα όμως οι θεωρητικά δυνατοί τομείς διαχειρίζονται από πάρα πολλούς, και καθένας λειτουργεί αυτόνομα ενώ ακόμα και εκεί όπου υφίστανται ομάδες, τα επίπεδα συμφωνίας είναι χαμηλά και η ομοφωνία σχεδόν ανύπαρκτη.
- Έλλειψη κεντρικής διαχείρισης και στρατηγικής
Ολόκληρη η Μεσσηνιακή Οικονομία κινείται στην τύχη, με παντελή έλλειψη ενός οργανωμένου σχεδίου δράσης. Ποιοι τομείς της οικονομίας θα αναπτυχθούν, προς ποια κατεύθυνση και με ποιο τρόπο, είναι τα πολύτιμα προϊόντα μιας καλά οργανωμένης στρατηγικής, η οποία εμπεριέχει δράσεις, εμπλεκόμενα μέρη, χρονικές δεσμεύσεις, κόστος παραγωγικών συντελεστών και προβλεπόμενα οφέλη. Όλα αυτά απαιτούν την ύπαρξη ενός κεντρικού φορέα διαχείρισης ο οποίος θα έχει την πλήρη ευθύνη υλοποίησης, συντονισμού και ελέγχου όλων των ενεργειών και ο οποίος θα διασφαλίσει το τελικό επιθυμητό αποτέλεσμα.
- Έλλειψη σύγχρονων διαχειριστικών εργαλείων
Τα γνωστά από την επιστήμη του Management, "Business Management Tools" είναι τα εργαλεία που στα χέρια του ειδικού βάζουν φτερά στα γρανάζια μιας επιχείρησης. Ακόμα όμως και στην περίπτωση που έχουμε έναν «ανειδίκευτο επιχειρηματία» τα σύγχρονα διαχειριστικά εργαλεία θα του δώσουν μία έγκυρη δοκιμασμένη λύση για να χειριστεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τη λειτουργία της επιχείρησής του. Εργαλεία όπως το Business Budget Plan, το P & L Statement, το Statistical Conditions Evaluation, κλπ είναι αυτά που κάνουν τη διαφορά και πετυχαίνουν ακόμα και σε πολύ δύσκολες συνθήκες αγοράς να διατηρήσουν τον έλεγχο της επιχειρησιακής λειτουργίας και να ελαχιστοποιήσουν το επιχειρηματικό ρίσκο.
- Έλλειψη εργαλείων marketing
Χωρίς Marketing μια επιχείρηση μοιάζει με καράβι που στην απεραντοσύνη του ωκεανού αρμενίζει χωρίς πυξίδα και χωρίς προορισμό. Με τα βασικά εργαλεία του Marketing, ( όπως η Έρευνα Αγοράς, το Market Segmentation, το Marketing Positioning και το Marketing Plan ), η επιχείρηση γνωρίζει ακριβώς τις μέγιστες ανάγκες της αγοράς που απευθύνεται, και είναι σε θέση να σχεδιάσει και να υλοποιήσει την κατάλληλη Στρατηγική για να τις ικανοποιήσει και να πετύχει υψηλή κερδοφορία.
- Χαμηλός βαθμός σύνδεσης οικονομικών τομέων
Ο νομός Μεσσηνίας δεν είναι τίποτα άλλο από μια μεγάλη επιχείρηση και μόνον έτσι θα πρέπει να αντιμετωπίζεται. Και όπως κάθε μεγάλη επιχείρηση έχει πολλούς διαφορετικούς τομείς και αντίστοιχες λειτουργίες. Ο κάθε ένας τομέας παράγει ένα μοναδικό πολύτιμο προϊόν και απαιτεί μια συγκεκριμένη διαχείριση για να είναι αποτελεσματικός. Η επιχείρηση που αποζητά να μεγιστοποιήσει την ανάπτυξή της και να εκμεταλλευτεί κάθε παραγωγική μονάδα της οδηγεί τους τομείς της σε ομαδοποιημένη λειτουργία και στρατηγική συνεργασία. Έτσι έχει τις μεγαλύτερες πιθανότητες να είναι βιώσιμη και κερδοφόρα. Εάν ο κάθε τομέας φροντίζει μόνο για το δικό του «μαγαζάκι», η σπατάλη των παραγωγικών συντελεστών είναι τεράστια, η πιθανότητα για ακούσιες ή εκούσιες βλάβες μεγάλη και το τελικό συνολικό αποτέλεσμα φτωχό. Η σωστά μελετημένη σύνδεση και συνεργασία όλων των οικονομικών τομέων ελαχιστοποιεί το κόστος και αυξάνει κατακόρυφα τα περιθώρια κέρδους, ενώ ταυτόχρονα οπλίζει τους ανθρώπους με όραμα, συναγωνιστικά συναισθήματα και θετική σκέψη, για υγιή δράση.
- Χαμηλή χρήση νέων τεχνολογιών
Ζούμε τις μέρες της ραγδαίας εξέλιξης κάθε μορφής τεχνολογίας. Η σύγχρονη τεχνολογία δίνει λύσεις και κάνει πιο εύκολη τη ζωή μας. Στον επιχειρηματικό τομέα, η σωστή χρήση της τεχνολογίας μειώνει δραματικά το λειτουργικό κόστος και συγχρόνως μεγιστοποιεί τις δυνατότητες και ασφαλίζει σε μεγάλο βαθμό την αποτελεσματικότητα. Η χρήση σύγχρονων προγραμμάτων logistics, Customers Relations Management, teleconference, κλπ, καθώς και η σωστή χρήση του internet, θεωρούνται ως πλέον απαραίτητες από τις επιχειρήσεις και τα στελέχη τους. Η νέα εποχή θέλει νέα όπλα και οι επιχειρήσεις που δεν θα προσαρμοστούν στις νέες τεχνολογίες, απλά θα παλεύουν να κερδίσουν τον «πόλεμο του 21ου αιώνα» με μέσα απαρχαιωμένα και παρωχημένα.
- Χαμηλό επίπεδο εκπαίδευσης & εξειδίκευσης ανθρώπινου δυναμικού
Η επιχείρηση δεν είναι τίποτα άλλο από ανθρώπους που διαχειρίζονται καθημερινά πολυάριθμα θέματα. Και αν οι άνθρωποι δεν είναι οι κατάλληλοι, τότε και ο τρόπος χειρισμού των επιχειρηματικών θεμάτων θα οδηγήσει σε χαμηλά επίπεδα ανάπτυξης ή ακόμα και σε οικονομική εξαθλίωση. Οι άνθρωποι είναι αυτοί που κινούν τις επιχειρήσεις και κρατούν την τύχη τους στα χέρια τους. Επιχειρήσεις που δεν στρατολογούν το κατάλληλο ανθρώπινο δυναμικό ανά θέση του οργανογράμματος, δεν το εκπαιδεύουν προγραμματισμένα, προσφέροντάς του εξειδικευμένη γνώση και εμπειρία βάζουν σε σοβαρό κίνδυνο την επιβίωσή τους και εκ προοιμίου οδηγούνται στην καταστροφή.
- Χαμηλή συνείδηση τοπικιστικής αντίληψης
Ο λαός λέει: «όποιος δεν παινέψει το σπίτι του θα πέσει να τον πλακώσει». Και όχι μόνον να το παινέψει, αλλά και να το φροντίσει, να το προσέξει, να το συντηρήσει, να το μεγαλώσει, να το ομορφύνει, να το εκσυγχρονίσει, να το εξοπλίσει, να το ζεστάνει, να το ζήσει, να το προστατέψει, και πάνω απ' όλα, να νοιώθει περήφανος γι' αυτό και να το διαλαλήσει στα πέρατα του κόσμου. Αυτά και μόνον αυτά αναδεικνύουν & αναπτύσσουν έναν τόπο, και τον μεταμορφώνουν σε «παράδεισο να τον ζεις». Αρκετές περιοχές της Ελλάδας με βασικό πρωταγωνιστή την Κρήτη, έχουν υψηλό το αίσθημα του τοπικισμού. Παίρνοντας προσωπική πρωτοβουλία, οι πολίτες φροντίζουν το περιβάλλον που ζουν και κινούνται, μιλούν με τα καλύτερα λόγια για τον τόπο τους, υποστηρίζουν τις τοπικές επιχειρήσεις και ακόμη και οι ίδιοι επιχειρηματίες αλληλοϋποστηρίζονται σε πολύ υψηλό βαθμό. Στη Μεσσηνία χρειάζεται ακόμα πολύ δουλειά προς την κατεύθυνση αυτή.
- Χαλάρωση, αποδυνάμωση & απαξίωση κοινωνικών υποδομών
Οι οργανωμένες κοινωνίες είναι σαν τις οργανωμένες κυψέλες. Μέσα τους ζουν και λειτουργούν υγιείς ομάδες που παράγουν πολύτιμα προϊόντα: σύλλογοι, σωματεία, εργατικά συνδικάτα, ειδικές ενώσεις καταναλωτών, κλπ. Οι κοινωνίες αυτές ευημερούν και προοδεύουν. Στις κοινωνίες αυτές όλοι έχουν τη θέση τους και συγκεκριμένο έργο να φέρουν εις πέρας. Η έλλειψη των κοινωνικών υποδομών δημιουργεί σημαντικές ρωγμές σε κάθε τοπική κοινωνία και την καθιστά ανίκανη προς ανάπτυξη και ευημερία.
- Χαμηλό επίπεδο τουριστικής υποδομής
Όπως ήδη προαναφέρθηκε, το τουριστικό προϊόν αποτελεί για έναν τόπο που μπορεί να το παράγει και να το διαθέτει σωστά, μια πολύ σημαντική πηγή εισοδήματος. Έχει δε τη δυνατότητα, αν οργανωθεί βάσει μιας κατάλληλα σχεδιασμένης στρατηγικής, να συντηρήσει από μόνο του όλους τους υπόλοιπους εμπορικούς κλάδους του τόπου. Η έλλειψη μιας αξιοπρεπούς τουριστικής υποδομής - από τα καταλύματα και τα ξενοδοχεία, την προσβασιμότητα και τις μεταφορές, έως τις επισιτιστικές επιχειρήσεις και τις παράπλευρες υπηρεσίες - επιβουλεύονται τη φήμη του τόπου και απομακρύνουν τον εσωτερικό και εξωτερικό επισκέπτη μια για πάντα.
- Έλλειψη σωστής πληροφόρησης, λάθος πληροφόρηση και άρνηση πληροφόρησης
"Στην ερώτηση από πού ενημερώνεστε, η απάντηση ήταν, «από τα κεντρικά ΜΜΕ». Και σε ερωτήσεις για τον τρόπο που βλέπουν το μέλλον, διαπιστώθηκε ότι κυριαρχούσε ο φόβος, η αβεβαιότητα και το άγνωστο, όπως και η γενικότερη σύγχυση".
Η έγκαιρη και έγκυρη ενημέρωση είναι πολύτιμη γνώση. Και γνώση σημαίνει δύναμη. Δύναμη για θετικές ενέργειες. Αυτή την εποχή βιώνουμε τις πιο δύσκολες ίσως συνθήκες των τελευταίων δεκαετιών. Η υψηλή ανεργία και η τρομακτική αύξηση του κόστους ζωής έχουν γονατίσει τη μεγαλύτερη μάζα των ανθρώπων. Η σύγχυση που επικρατεί στο ανθρώπινο μυαλό είναι το φαινόμενο της περιόδου. Η ύπαρξη σωστής πληροφόρησης έχει τη δυνατότητα, τροφοδοτώντας με σταθερά δεδομένα, να δείξει τον δρόμο και να αποκρυπτογραφήσει το άμεσο μέλλον που πλησιάζει. Που πάμε, τι πρέπει να κάνουμε σήμερα για να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά το αύριο; Ποιες είναι οι προτεραιότητες σε σκέψεις και πράξεις; Μόνον η σωστή πληροφόρηση θα βοηθήσει το τοπίο να φαίνεται και να είναι ξεκάθαρο. Εκτός των άλλων πηγών που υφίστανται οι επιχειρηματίες του νομού έχουν τη δυνατότητα μέσα από το αρκετά ενημερωμένο Portal του επιμελητηρίου, να αντλήσουν πολύτιμη γνώση και ευρεία ενημέρωση για θέματα που τους είναι απόλυτα χρήσιμα. Παρ' όλα αυτά οι επισκέψεις του Portal είναι ελάχιστες και έτσι η άρνηση έγκυρης πληροφόρησης αρκετά υψηλή.
- Έλλειψη επιπέδου υπευθυνότητας, (Προσδοκία σε συμφωνίες τρίτων)
Χρόνια κακής συνήθειας έχει καταστήσει τις επιχειρήσεις ανήμπορες να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων. Να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν μοντέλα και σχέδια δράσης για την άμεση διαχείριση της οικονομικής κρίσης και την επιβίωσή τους στις νέες συνθήκες που διαμορφώνονται. Οι «Τρίτοι», ( Κράτος, τράπεζες, ευρωπαϊκή ένωση, φορείς, κλπ ), έχουν πια σηκώσει τα χέρια ψηλά. Οι παχιές αγελάδες που χωρίς κόπο έβγαζαν ακούραστα γάλα στέρεψαν πια. Πλέον ένας επιχειρηματίας για να μπορέσει να οργανώσει σωστά την επιχείρησή του, οφείλει να στηρίζεται στις δικές του δυνάμεις, να παλεύει οργανωμένα, να αναπτύσσεται, και στη συνέχεια να ευημερεί. Όλα αυτά όμως είναι λέξεις άγνωστες στους περισσότερους που έμαθαν στα εύκολα έσοδα στηριζόμενοι αποκλειστικά σε συμφωνίες τρίτων.
- Έλλειψη καινοτόμων επιχειρήσεων
Το σύγχρονο marketing δηλώνει σαφώς: "Διαφοροποιήσου ή Πέθανε". Η καινοτομία ήταν ανέκαθεν αυτό που αναζητούσαν οι υγιείς επιχειρηματίες. Το να διαφοροποιηθείς όμως επιχειρηματικά, ενώ ακούγεται απλό, στην πραγματικότητα δεν είναι. Γιατί η διαφοροποίηση στις επιχειρήσεις δεν είναι απλά να κάνεις ή να προσφέρεις κάτι διαφορετικό. Πρέπει αυτό το διαφορετικό να ενσωματώνει μέγιστες αξίες. Και για να γίνει αυτό πραγματικότητα, χρειάζεται επισταμένη έρευνα στην μικροοικονομική και στην μακροοικονομική σκηνή της αγοράς, με εξειδικευμένα σύγχρονα εργαλεία.
- Έλλειψη ηγετικών φυσιογνωμιών
Ηγέτης είναι εκείνος που απλά δείχνει τον δρόμο και όλοι τον ακολουθούν, χωρίς δεύτερη κουβέντα. Είναι εκείνος που εμπνέει και εμψυχώνει ομάδες και κοινωνίες με ένα του βλέμμα. Εκείνος που ξεσηκώνει το πλήθος και δημιουργεί πιστούς οπαδούς. Εκείνος που απλά λέει και όλοι τον πιστεύουν. Η έλλειψη ηγετικών φυσιογνωμιών δεν δίνει τη δυνατότητα σε σημαντικές θέσεις με μεγάλη, θετική δύναμη να «κατέβουν», ( να γίνουν εύκολα αποδεκτές και να ακολουθηθούν ), σε ένα επιθυμητό κοινό - στόχο. Οι ηγέτες αποτελούν τα πιο σημαντικά κέντρα επιρροής και είναι οι άνθρωποι κλειδιά για την άρτια λειτουργία των Δημοσίων Σχέσεων ενός οργανισμού. Στην ευρύτερη περιοχή της Μεσσηνίας δεν απαντήθηκαν άτομα που να μπορούν να προκαλέσουν τον ενθουσιασμό, να αναλάβουν υπευθυνότητα και να διαθέτουν το απαραίτητο θάρρος, ώστε οι υπόλοιποι να δέχονται ανεπηρέαστα εντολές από αυτούς. Κατά συνέπεια το κύριο φαινόμενο που παρατηρείται να είναι η έλλειψη ολοκληρωμένων κύκλων δράσης.
- Χαμηλό επίπεδο τοπικού οδικού δικτύου
Τα λόγια εδώ είναι περιττά. Είτε αυτό λέγεται τουρισμός, είτε λέγεται συγκοινωνίες, είτε εμπόριο, είτε τουρισμός το σίγουρο είναι πως οι κακοί δρόμοι κάνουν κακό γενικά. Δυσχεραίνουν όλες τις μετακινήσεις και τις μεταφορές και μεταφράζονται σε φθορά και φραγή της ανάπτυξης για έναν τόπο, και λειτουργούν προσθετικά στο κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων.
- Έλλειψη εξωστρέφειας και δομημένης επικοινωνιακής πολιτικής
Όσο καλό και γεμάτο σημαντικές αξίες να είναι ένα προϊόν, αυτό δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση πασπαρτού για τη διείσδυσή του στις αγορές που στοχεύει. Ακόμα και ένα όχι τόσο καλό προϊόν, αν γίνει γρήγορα γνωστό και με τον σωστό τρόπο, μέσα από μια καλά δομημένη επικοινωνιακή πολιτική, μπορεί να κερδίσει άμεσα έδαφος και να αποφέρει υψηλές πωλήσεις και υψηλά έσοδα. Η εξωστρέφεια είναι η σημαντικότερη λειτουργία ενός οργανισμού, κοινωνικής ομάδας ή κράτους και η μοναδική που χτίζει γρήγορα φήμη και οδηγεί σε ευημερία και πολύτιμα κέρδη. Έχουν παρατηρηθεί μεμονωμένες προσπάθειες και ανεξάρτητες πρωτοβουλίες οι οποίες επικοινωνούν όμοια θέματα χωρίς καμία συνοχή μεταξύ τους.
- Έλλειψη επιχειρήσεων με εξειδικευμένα προϊόντα ή υπηρεσίες
Ο απόλυτος τρόπος υψηλής διείσδυσης ενός brand στη συναισθηματική συνείδηση του καταναλωτικού κοινού, είναι η σύνδεσή του με ένα συγκεκριμένο χαρακτηριστικό που προσφέρει στον άνθρωπο μέγιστη επιβίωση. Όταν μια επιχείρηση συνδέσει το όνομά της με ένα προϊόν ή μια κατηγορία προϊόντων με υψηλή αξία, η ανάπτυξή της θεωρείται πολύ πιο ασφαλής και άμεση.
ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ (OPPORTUNITIES)
- Προσέλκυση επενδύσεων από Αθήνα, άλλες πόλεις της Ελλάδας & το εξωτερικό
Με τη διαμόρφωση των νέων καταστάσεων στην οικονομία και στην κοινωνία, ο κενός χώρος που θα δημιουργηθεί στην αγορά μετά την υφιστάμενη και τη δυνητική συρρίκνωσή της είναι πολύ μεγάλος. Ο υψηλός αριθμός ανέργων οι οποίοι είναι πρόθυμοι να εργαστούν με χαμηλότερες αμοιβές και οι σημαντικές πηγές πλούτου του νομού θα προσελκύσουν κεφάλαια που επιθυμούν να επενδυθούν και να παράγουν. Το μέλλον είναι ευοίωνο και οι ευκαιρίες πολλές, αρκεί να αξιοποιηθούν έξυπνα, γρήγορα και προσεκτικά.
- Στρατηγική αξιοποίηση της γεωγραφικής θέσης και της προσβασιμότητας του νομού, ως κέντρο εμπορίου και διακομιστικού κέντρου
Από την αρχαιότητα τόποι που κατείχαν σημαντική θέση στη θάλασσα ή στη ξηρά και εύκολη πρόσβαση για εμπορικά καραβάνια απόκτησαν εύκολο πλούτο και εκμεταλλεύτηκαν στο έπακρο τις δυνατότητες τους. Η Μεσσηνία έχει την τοποθέτησή της στον χάρτη σαν ένα πολύ δυνατό της σημείο και η εύκολη πρόσβασή της από ξηρά και θάλασσα δημιουργεί τεράστιες δυνατότητες ανάπτυξής της ως κέντρο εμπορίου με οποιοδήποτε τρόπο.
- Ύπαρξη θεσμικών πλαισίων για οργάνωση κι ανάπτυξη επιχειρήσεων
Η έκτακτη ανάγκη επιβίωσης και ανάπτυξης στη νέα εποχή απαιτεί την ίδρυση νέων επιχειρηματικών μονάδων ή εκσυγχρονισμό των ήδη υπαρχόντων στον ευρύτερο ελλαδικό χώρο. Τα καινούργια θεσμικά πλαίσια, που δημιουργούνται και θα δημιουργηθούν στο άμεσο μέλλον, θα δώσουν την ευκαιρία σε νέους ή υφιστάμενους επιχειρηματίες να εκμεταλλευτούν την κρίση να οργανωθούν και να αναπτυχθούν.
- Επανατοποθέτηση στις νέες συνθήκες αγοράς
Το μόνο σταθερό στη φύση είναι η αλλαγή και το μεγαλύτερο προτέρημα ενός ανθρώπου, μιας ομάδας ή ενός οργανισμού είναι η προσαρμογή στις νέες συνθήκες. Η νέα αγορά που διαμορφώνεται δημιουργεί καινούργιες ανάγκες που πρέπει να καλυφθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Η ευκαιρία που παρουσιάζεται για τους επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στο νομό και κατευθύνουν προϊόντα και υπηρεσίες εντός ή εκτός νομού είναι πολύ μεγάλη. Η υλοποίησή της προαπαιτεί την επισταμένη έρευνα της αγοράς ενδιαφέροντος, ώστε να γίνει γνωστός ο δρόμος που μια επιχείρηση πρέπει να ακολουθήσει για την επανατοποθέτησή της στις καινούργιες συνθήκες.
- Αλλαγή επιχειρηματικής κουλτούρας
Από ποια θέση και με ποιο τρόπο βλέπει κάποιος τα πράγματα που συμβαίνουν είναι συνήθως πιο σημαντικό και από τα ίδια τα πράγματα. Η αδράνεια στην οποία τρέχει μια επιχείρηση είναι νόμος της φύσης και οποιαδήποτε τροχιά στο σύμπαν για ν' αλλάξει, πρέπει, είτε να συμβεί κάτι συνταρακτικό, είτε απλά να το αποφασίσει. Η ευκαιρία που παρουσιάζεται στην αγορά τη χρονική περίοδο που διανύουμε μπορεί πράγματι να αποδώσει καρπούς. Για να συμβεί όμως αυτό πρέπει πρώτα ν' αλλάξει ο τρόπος σκέψης και γενικότερα η κουλτούρα των ίδιων των επιχειρηματιών. Γιατί η επιχείρηση δεν είναι τίποτα άλλο από την απεικόνιση στον πραγματικό κόσμο των όσων σκέφτεται και οραματίζεται ο άνθρωπος - επιχειρηματίας.
- Κεντρικός σχεδιασμός που υλοποιείται από το Επιμελητήριο Μεσσηνίας
Ίσως η πιο μεγάλη ευκαιρία για τους επιχειρηματίες της Μεσσηνίας είναι το εγχείρημα του επιμελητηρίου του νομού για την ενδυνάμωση της τοπικής οικονομίας. Το επιμελητήριο μετά από ενδελεχή έρευνα και μελέτη των υφιστάμενων στοιχείων της μεσσηνιακής αλλά και της ευρύτερης αγοράς, θα παρουσιάσει σε όλους τους επιχειρηματικούς φορείς της πόλης συγκεκριμένα σχέδια δράσης και καθορισμένες επιχειρηματικές τακτικές. Έτσι θα συμβάλλει καταλυτικά στην άμεση αντιμετώπιση της κρίσης και την σωστή τοποθέτηση των οικονομικών κλάδων και των επιχειρήσεων του νομού στις νέες συνθήκες που διαμορφώνονται.
- Ανάπτυξη του ευρύτερου τουριστικού προϊόντος του νομού
Οι διαστάσεις που μπορεί να πάρει ο τουρισμός για την οικονομία της Μεσσηνίας είναι τεράστιες. Με ευκαιρία τη λειτουργία του μεγάλου ξενοδοχειακού συγκροτήματος Costa Navarino, η εγρήγορση όλων των σχετικών φορέων εντός και εκτός νομού για περεταίρω σχετική ανάπτυξη στην περιοχή της Μεσσηνίας είναι μεγάλη. Ένας οργανωμένος κεντρικός σχεδιασμός και η σωστή αξιοποίηση του φυσικού, του αρχαιολογικού και του πολιτιστικού πλούτου του νομού, αλλά και η θετική επέμβαση στις υποδομές υποστήριξης, θα δώσει το ερέθισμα επένδυσης στο τουριστικό προϊόν το οποίο διαθέτει υψηλά αποθέματα ανάπτυξης για αρκετούς συναφείς επιχειρηματικούς κλάδους και δημόσιους φορείς της Μεσσηνίας.
- Ανάπτυξη του αγροτικού προϊόντος του νομού
Όπως προαναφέρθηκε οι δυνατότητες της πρωτογενούς παραγωγής της Μεσσηνίας σε αγροτικά προϊόντα είναι πολύ μεγάλες. Με την προβλεπόμενη μείωση ή λήξη των επιδοτήσεων από την Ευρωπαϊκή Ένωση σε λίγα χρόνια πολλές υφιστάμενες παραγωγικές περιοχές της ηπείρου θα μπουν σε χειμερία νάρκη. Η ανάγκη για αγροτικά προϊόντα, και ιδίως για λάδι και κρασί, στις αγορές του κόσμου είναι γιγαντιαία και η παρούσα ποσοστιαία κάλυψή της ελάχιστη. Η ευκαιρία λοιπόν που δημιουργείται με τις συνθήκες αυτές για τοποθέτηση τέτοιων προϊόντων σε επιλεγμένες διεθνείς αγορές - στόχους είναι ανυπολόγιστης αξίας, αν αναλογιστούμε ότι υπάρχουν χώρες και ήπειροι που θεωρούνται ακόμα παρθένες στην κατανάλωση ανάλογων προϊόντων. Αυτό που χρειάζεται είναι μια κεντρική στρατηγική δράσης όλων των εμπλεκόμενων φορέων και η Μεσσηνία μπορεί να αποτελέσει μια πραγματική υπερδύναμη παραγωγής, μεταποίησης και εμπορίας αγροτικών προϊόντων.
- Προσέλκυση "εσωτερικών μεταναστών"
Λόγω της δραματικής ύφεσης του βιοτικού επιπέδου των ανθρώπων στην Αθήνα, έχει προβλεφτεί ότι θα υπάρξουν μετακινήσεις τμημάτων του πληθυσμού της πρωτεύουσας, προς άλλες περιοχές της Ελλάδας. Η ενδυνάμωση της Μεσσηνιακής οικονομίας θα δημιουργήσει σημαντικές επιχειρηματικές και εργασιακές ευκαιρίες στην ευρύτερη περιοχή και θα προσελκύσει ένα μεγάλο ποσοστό αυτών των εσωτερικών μεταναστών προς τον νομό. Αυτό θα βοηθήσει αισθητά την τοπική οικονομία προσθέτοντας παραγωγικούς συντελεστές και αγοραστική δύναμη σε όλη τη Μεσσηνία.
- Συνεργασίες με τα πανεπιστημιακά και τα τεχνολογικά εκπαιδευτικά ιδρύματα
Οι στρατηγική συνεργασία τοπικών φορέων, επιχειρηματικών κλάδων και επιχειρήσεων με τα ανώτατα και ανώτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα του νομού είναι μια σημαντική ευκαιρία εισροής πρόσθετων εσόδων στη μεσσηνιακή οικονομία. Η αγοραστική δύναμη του συγκεκριμένου πληθυσμιακού συνόλου της περιοχής είναι μεγάλη, αλλά η κουλτούρα και το προφίλ της αγοράς αυτής είναι ιδιαίτερη και μπορεί να διαχειριστεί με πολύ αποδοτικό τρόπο μέσα από μια κεντρική, οργανωμένη, στρατηγική δράση όλων των προαναφερόμενων παραγόντων.
ΑΠΕΙΛΕΣ (THREATS)
- Παγκόσμια ύφεση και διακρατικός οικονομικός πόλεμος
Η οικονομική και κοινωνική θύελλα που ξέσπασε και συνεχίζεται δεν αφήνει αμέτοχη τη Μεσσηνία. Η απειλή θεωρείται μείζονος σημασίας και πρέπει να χειριστεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
- Έλλειψη σταθερού οικονομικού περιβάλλοντος
Τα δεδομένα μεταβάλλονται διαρκώς, και με ταχείς ρυθμούς προκύπτουν συνεχώς νέα δεδομένα. Δεδομένα που αφορούν το φορολογικό σύστημα, τον τραπεζικό μηχανισμό και γενικότερα τον τρόπο λειτουργίας των άμεσων ή έμμεσων κρατικών φορέων. Το ασταθές περιβάλλον δημιουργεί την τέλεια σύγχυση και αποπροσανατολίζει σε μεγάλο βαθμό τον ευάλωτο επιχειρηματικό κόσμο.
- Εύκολη προσαρμογή των πολυεθνικών επιχειρήσεων στη νέα αγορά
Οι πολυεθνικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, αλλά και αυτές που δεν έχουν παρουσία στον ελλαδικό χώρο, χρησιμοποιούν από την γέννησή τους, επιστημονική γνώση και σύγχρονα διαχειριστικά εργαλεία, που τις οδηγούν πολύ εύκολα στην επιβίωση και στη μέγιστη παγκόσμια ανάπτυξη. Για τις επιχειρήσεις αυτές η αναγνώριση της μακροοικονομικής κατάστασης που υφίσταται την περίοδο αυτή στις αγορές του κόσμου είναι μια υπόθεση ρουτίνας. Έτσι, έχοντας στην κατοχή τους όλα τα νέα δεδομένα, μπορούν εύκολα να αποφύγουν τη θύελλα, και να στρέψουν το καράβι προς τη νηνεμία και το απάνεμο λιμάνι. Ο χώρος λοιπόν που θα δημιουργηθεί στην αγορά της Μεσσηνίας αν δεν καταληφθεί από τοπικούς επιχειρηματίες ή μεγαλύτερα τοπικά επιχειρηματικά σχήματα, θα παραδοθεί αμαχητί σε ξένους εισβολείς. Το κακό θα είναι μεγάλο και χωρίς επιστροφή.
- Άναρχη επιχειρηματική δράση
Στην περίοδο που διανύουμε το κύριο χαρακτηριστικό είναι η σύγχυση. Οι επιχειρηματίες της Μεσσηνίας αντιμετωπίζουν μια καινούργια κατάσταση τελείως άγνωστη, μυστηριώδη και σκοτεινή. Τα δεδομένα αλλάζουν κάθε λεπτό που περνάει και οι προβλέψεις για το μέλλον ή είναι ανύπαρκτες ή πραγματοποιούνται στα τυφλά. Σε μια τέτοια περίοδο οι περισσότεροι επιχειρηματίες, μην έχοντας την εξειδικευμένη γνώση και τα κατάλληλα εργαλεία διαχείρισης, κάνουν σπασμωδικές ενέργειες για να γλυτώσουν τα κεκτημένα και να επιβιώσουν μέσα στην κρίση. Οι ενέργειες αυτές έχουν την ιδιότητα να προξενούν καταστάσεις αναρχίας στην αγορά, με επικίνδυνο αποτέλεσμα, την ύπαρξη πολλαπλών θυμάτων σε όλα τα επίπεδα. Φυσικά ο μεγάλος χαμένος από την αντίδραση αυτή είναι ο σταδιακός μαρασμός της τοπικής αγοράς και της ευρύτερης ευημερίας για όλη τη Μεσσηνίας.
- Παραεμπόριο και παράλληλη οικονομία
Η μάστιγα της εποχής είναι το παραεμπόριο και αυτό που όλοι γνωρίζουμε ως μαύρο χρήμα. Και όσο η κρίση μεγαλώνει και η αγοραστική δύναμη του μέσου καταναλωτή μειώνεται δραστικά τόσο οι επιδημίες αυτές ανθούν και εξαπλώνονται. Η έρευνα σε όλο τον νομό έδειξε ότι δεν υπάρχει μεσσηνιακή περιοχή που να μην παρατηρούνται ανάλογα φαινόμενα. Και το χειρότερο είναι ότι ακόμα και οι φορείς της πολιτείας που θεωρητικά έχουν τη δύναμη δεν κάνουν καμία ουσιαστική ενέργεια για να τα καταστείλουν και να τα εξαφανίσουν.
- Πολύ υψηλό κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων
Η πολύ υψηλή φορολογία, οι έμμεσοι φόροι και η αύξηση των πρώτων υλών και του κόστους των παραγωγικών συντελεστών, καθιστούν πλέον την επιχειρησιακή λειτουργία ασύμφορη και την κερδοφορία άπιαστο όνειρο.
- Μεγάλη αύξηση της ανεργίας
Σε συνδυασμό με την άναρχη επιχειρηματική δράση, χωρίς κανένα θετικό αποτέλεσμα για όλες τις πλευρές και τη γενικότερη οικονομική κρίση που γιγαντώνεται, η μεγάλη αύξηση της ανεργίας σε μια κλειστή κοινωνία δημιουργεί άγχος, ανασφάλεια, παρανομία και κοινωνικό μαρασμό. Και όταν μια κοινωνία δεν έχει σταθερές δομές είναι ανήμπορη να χειριστεί την πιο ελάχιστη δυσκολία, πόσο μάλιστα μια τόσο σοβαρή κατάσταση σαν την υφιστάμενη. Η απειλή αυτή γίνεται ακόμα μεγαλύτερη όταν και η πολιτεία βρίσκεται σε τέλμα και όλοι οι δημόσιοι φορείς συρρικνώνονται μέρα με την ημέρα. Έτσι ένα κοινωνικό πρόβλημα γίνεται οικονομικό και το μέλλον του νομού θα στηρίζεται διαρκώς και σε ασθενέστερα θεμέλια.
- Η πάλη για το ατομικό συμφέρον
"Η ισχύς εν τη ενώσει" λέει ο λόγος και μάλλον ορθά λέει. Η φυσική τάση προς επιβίωση του ανθρώπου και κατ' επέκταση του επιχειρηματία τον ωθεί να βλέπει πάντα τα πράγματα μονόπλευρα και να προτιμά να έχει ολότελα την ιδιοκτησία μιας προβληματικής επιχείρησης, παρά ένα μέρος από μια επιχείρηση υγιή που αναπτύσσεται συνεχώς περισσότερο και ευημερεί. Ο πολύ έντονος αυτός τρόπος σκέψης και συμπεριφοράς που επικρατεί γενικότερα στο επιχειρηματικό γίγνεσθαι του νομού Μεσσηνίας, ανεξάρτητα με κλάδους και δραστηριότητες, αποτελεί ίσως τη σημαντικότερη τροχοπέδη για την ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας.
- Η τρομερή αρρώστια της ημιμάθειας
Η ημιμάθεια είναι γνωστό ότι πολλάκις είναι χειρότερη και επικινδυνότερη της άγνοιας. Η έρευνα έδειξε ότι οι περισσότεροι επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στην τοπική αγορά, ανεξαρτήτως κατεύθυνσης και τομέα λειτουργίας, δεν γνωρίζουν σχεδόν τίποτα ολοκληρωμένο από την εξειδικευμένη γνώση που απαιτείται για την οργάνωση και την ανάπτυξη μιας επιχείρησης, στους τομείς του management και του marketing, - Αυτοί ξέρουν. Σε σχετικές ερωτήσεις απάντησαν ότι δεν θα άλλαζαν τίποτα απολύτως στην επιχείρησή τους. Με αυτόν τον τρόπο δεν μπορούν να διαχειριστούν τα σημαντικά θέματα που προκύπτουν αυτή την περίοδο, και τα λάθη που γίνονται παίρνουν διαστάσεις επιδημίας.
- Το πολιτικό συμφέρον στις επιχειρήσεις
Φυσικά η Μεσσηνία δεν θα μπορούσε να εξαιρείται από τον ελληνικό κανόνα. Σε πολλές επιχειρήσεις ιδίως τις μεγαλύτερες, για θέματα πολιτικού συμφέροντος, λαμβάνουν χώρα ενέργειες που επιβουλεύονται την επιβίωσή τους, και βάζουν σε κίνδυνο την καθημερινή τους λειτουργία και την προοπτική τους στο μέλλον.
Φώτης Λαζάρου
Business Process Re-engineering Officer